Uluslararası denizcilik çevreleri, Süveyş
Kanalı üzerinden Uzakdoğu-Avrupa rotasını 1.100 deniz mili kadar, Panama Kanalı üzerinden Avrupa-Asya rotasını 6.800 deniz mili ve kanaldan geçemeyecek dev tankerlerin Horn Burnu’nu
dolaşarak katettikleri yolu 12.000 deniz mili kadar kısaltacak
olan KUTUP ROTASI’nın, uluslararası taşımacılıkta tam bir devrim anlamına
geleceğini düşünüyorlar. Kuzey Denizi yolunu deniz taşımacılığında daha aktif
kullanmak için düğmeye basan Rusya’nın, Başbakan Medvedev’in imzaladığı bu plan
ile Süveyş Kanalı’na rakip yeni bir su yolu yaratmayı hedeflediği söyleniyor.
Uzmanların büyük bir potansiyel taşıdığında birleştikleri bu yeni su yolu, Süveyş
Kanalı yolu ile başa baş rekabet edecek.
Mısır günde 49 geminin geçebildiği, ortalama
bekleme süresi 11 saat olan Süveyş Kanalı’nı Kızıldeniz ve Akdeniz tarafındaki
bölümlerini genişletmek, orta kesimlerinde de 35 kilometrelik paralel bir kanal
daha eklemek suretiyle bu nedenle yeniledi. Toplam 11 ayda bitirilen ve 6
Ağustos 2015’de yapılan törenle resmen açılan 8 milyar dolarlık bu yatırımın
sonucu olarak; bir günde geçiş yapabilen gemi sayısının 99’a ulaşması, ortalama
bekleme süresinin 3 saate düşmesi ve Mısır’ın Kanal’dan elde ettiği gelirin %200
artması bekleniyor. Bu projenin tartışılan ya da sonucu merakla beklenen yanı
ise zamanlaması: Petrol fiyatları ile birlikte navlun maliyetlerinin de düştüğü
ve Asya’dan Avrupa’ya uluslararası ticaretin kan kaybettiği bir dönemde
şansının ne kadar olacağı belirsiz olarak değerlendiriliyor.
Uzmanlar rekabetten kazançlı çıkabilmesi
için zorlu Kutup rotasının daha yaygın kullanılabilmesinin sağlanması; bunun
için de Rusya’nın buzda sıkışması söz konusu olabilecek her gemiye derhal ve
etkili kurtarma garantisi vermesinin gerekeceğini vurgularken; uluslararası
ajanslar, Rusya’nın bunu göz önüne alarak, şu anda Kutup Koruma Birliği adı
altında özel bir asker birlik kurduğunu ve özel kurtarma gemileri inşa
ettirdiğini bildiriyorlar.
Bu yazı, deniz taşımacılığı açısından günümüzün bu denli önemli bir gelişmesi konusunda, deniz ticareti sektörünün bakış açısını yansıtmayı amaçlıyor.
1 yorum:
Dikkat çekici ve ufuk açıcı bir konu ve metin...
Ö. Cem Yılmaz
Yorum Gönder