KUTUP DENİZCİLİĞİ




Uluslararası denizcilik çevreleri, Süveyş Kanalı üzerinden Uzakdoğu-Avrupa rotasını 1.100 deniz mili kadar, Panama Kanalı üzerinden Avrupa-Asya rotasını 6.800 deniz mili ve kanaldan geçemeyecek dev tankerlerin Horn Burnu’nu dolaşarak katettikleri yolu 12.000 deniz mili kadar kısaltacak olan KUTUP ROTASI’nın, uluslararası taşımacılıkta tam bir devrim anlamına geleceğini düşünüyorlar. Kuzey Denizi yolunu deniz taşımacılığında daha aktif kullanmak için düğmeye basan Rusya’nın, Başbakan Medvedev’in imzaladığı bu plan ile Süveyş Kanalı’na rakip yeni bir su yolu yaratmayı hedeflediği söyleniyor. Uzmanların büyük bir potansiyel taşıdığında birleştikleri bu yeni su yolu, Süveyş Kanalı yolu ile başa baş rekabet edecek.
Mısır günde 49 geminin geçebildiği, ortalama bekleme süresi 11 saat olan Süveyş Kanalı’nı Kızıldeniz ve Akdeniz tarafındaki bölümlerini genişletmek, orta kesimlerinde de 35 kilometrelik paralel bir kanal daha eklemek suretiyle bu nedenle yeniledi. Toplam 11 ayda bitirilen ve 6 Ağustos 2015’de yapılan törenle resmen açılan 8 milyar dolarlık bu yatırımın sonucu olarak; bir günde geçiş yapabilen gemi sayısının 99’a ulaşması, ortalama bekleme süresinin 3 saate düşmesi ve Mısır’ın Kanal’dan elde ettiği gelirin %200 artması bekleniyor. Bu projenin tartışılan ya da sonucu merakla beklenen yanı ise zamanlaması: Petrol fiyatları ile birlikte navlun maliyetlerinin de düştüğü ve Asya’dan Avrupa’ya uluslararası ticaretin kan kaybettiği bir dönemde şansının ne kadar olacağı belirsiz olarak değerlendiriliyor.
Uzmanlar rekabetten kazançlı çıkabilmesi için zorlu Kutup rotasının daha yaygın kullanılabilmesinin sağlanması; bunun için de Rusya’nın buzda sıkışması söz konusu olabilecek her gemiye derhal ve etkili kurtarma garantisi vermesinin gerekeceğini vurgularken; uluslararası ajanslar, Rusya’nın bunu göz önüne alarak, şu anda Kutup Koruma Birliği adı altında özel bir asker birlik kurduğunu ve özel kurtarma gemileri inşa ettirdiğini bildiriyorlar.
Bu yazı, deniz taşımacılığı açısından günümüzün bu denli önemli bir gelişmesi konusunda, deniz ticareti sektörünün bakış açısını yansıtmayı amaçlıyor.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

Dikkat çekici ve ufuk açıcı bir konu ve metin...
Ö. Cem Yılmaz